Está en la página 1de 16

FUNDACIN PARA EL DESARROLLO SOLIDARIO ELKARREN GARAPENERAKO FUNDAZIOA

ALBOAN es una ONG promovida por la Compaa de Jess, que trabaja por la solidaridad entre los pueblos.

ALBOAN

www.alboan.org

Presentacin
Pasin, agradecimiento y compromiso
Bienvenido o bienvenida a la memoria de actividades e ilusiones de ALBOAN en 2011. Con ste son diecisiete aos de sueos y de proyectos, unos exitosos y otros no tanto, que han servido para acercar a muchas personas entre s y generar corrientes de amistad y complicidad en la bsqueda conjunta de la justicia y el desarrollo humano para todos y todas. Quisiera reflejar en estas lneas la enorme deuda que tenemos con quienes nos han precedido en la tarea y nos han acompaado todo este tiempo para ser hoy quienes somos. Gracias de corazn a todas nuestras organizaciones aliadas, de cuya mano aprendimos el estilo propio con el que debemos hacer cooperacin. Gracias tambin a los antiguos secretariados de misiones de Gujerat y Fe y Alegra, que fueron gestando durante dcadas el compromiso de las sociedades vasca y navarra con tantas personas en situacin de exclusin en India y Amrica Latina. En estos momentos de incertidumbre, en los que parece que nada ser como antes, resuena fuerte la palabra y la obra todas ellas, que han sabido mantener el rumbo a lo largo de dcadas en situaciones de precariedad econmica, de incertidumbre por el futuro e incluso de riesgo de sus propias vidas. Y el rumbo no es otro que la pasin por los ltimos y las ltimas de nuestro mundo. Una pasin que nos ha movido y nos mueve a comprometernos con las personas excluidas de este mundo para que puedan tomar las riendas de sus vidas, conscientes de sus derechos y responsabilidades, y podamos poner con ellas las piedras que construyan un mundo diferente, donde el bien comn -necesariamente austero y solidario- de todas las personas del planeta sea el fin ltimo que oriente la economa, la poltica y la cultura social en la que convivimos. Una pasin que vivimos, a pesar de los problemas y las frustraciones, con enorme agradecimiento por tener la oportunidad de conocerlas, de colaborar con ellas y de aprender de ellas. En estas pginas encontrars muchas actividades y proyectos, tanto en el Sur como en Euskadi y Navarra. Pero lo ms importante de esta memoria no son las cifras ni los proyectos, sino toda la pasin, agradecimiento y compromiso que hay tras ellos. Jos Ignacio Eguizbal Director de ALBOAN

Presentacin

El esfuerzo vale la pena


El ao 2011 se tie con los oscuros colores de la crisis, que impregnan todos los mbitos de nuestro entorno. Cada vez se escuchan ms voces que cuestionan la eficacia de nuestro trabajo y justifican los fuertes recortes a los fondos pblicos destinados a ejercitar la solidaridad con los pueblos ms empobrecidos. Nuestra organizacin no es ajena a este contexto y experimenta ya fuertes limitaciones y dificultades para desarrollar su actividad. Sin embargo, el alto nivel de compromiso de toda la familia ALBOAN nos ha permitido mantener un volumen de actividad similar al del ao 2010 (10,5M). A continuacin destacamos algunos de los frutos obtenidos: Acompaamos a 123 organizaciones del Sur (29 en frica, 40 en Asia y 54 en Latinoamrica) que llevan adelante 250 proyectos con un nivel de cumplimiento de objetivos del 94,6%. A travs de su trabajo cerca de 840.000 personas (46% mujeres) han mejorado su nivel de vida sonas voluntarias y colaboradoras (71 mujeres y 48 hombres), 32 grupos colaboradores y 32 empresas amigas. Tras la realizacin de un diagnstico externo hemos elaborado el I Plan de Igualdad 2012-2015, que pretende mejorar la equidad de gnero en las acciones que apoyamos en el Sur y en nuestro entorno ms cercano, incluida la propia ALBOAN. El esfuerzo compartido ha valido la pena. Sin embargo, los fuertes recortes de la financiacin pblica y el moderado descenso de la privada nos impedirn seguir manteniendo este nivel de actividad. Las aportaciones privadas presentan este ao una disminucin del 3,5%, debido principalmente al notable descenso de las donaciones puntuales. Esta cada se ve compensada en parte por el aumento de socios y socias peridicas, que mantienen fielmente su compromiso y superan ya los 2.900.

Nuestra actividad educativa sigue creciendo: 976 profesoras y profesores en 116 colegios emplean nuestros materiales en sus au- Misin Somos la ONG de la Compaa de Jess las, lo que supone un incremento del 78% . en la Provincia de Loyola que trabaja en cooperaAdems mantenemos el nivel de asistencia cin para el desarrollo. Desde una espiritualidad a nuestras formaciones (3.320 personas). cristiana, sumamos voluntades y esfuerzos de personas y organizaciones, del Norte y del Sur, Se incrementa el apoyo de nuestra base para generar una ciudadana comprometida con social. Contamos con un equipo de 119 perun desarrollo humano, sostenible y accesible a todas las personas en condiciones de igualdad.
En nuestra pgina web podrs encontrar nuestra misin, nuestra visin, valores y la Planificacin Estratgica 2009-2013.

Sur
frica
R. D. Congo, Burundi, Ruanda y Chad
En 2011 ALBOAN ha querido dedicar un especial esfuerzo a acompaar a las poblaciones desplazadas en la regin de los Grandes Lagos a travs del trabajo del Servicio Jesuita a Refugiados. Cabe destacar el desarrollo de un gran programa de apoyo a la educacin formal, as como a la alfabetizacin de mujeres y la atencin a las personas ms vulnerables entre la poblacin desplazada en el territorio de Masisi, Nord Kivu (RDC). Por otro lado seguimos apoyando procesos iniciados en aos anteriores, como los diversos programas de desarrollo socioeconmico principalmente con movimientos cooperativos agrarios - en la RDC, Burundi y Ruanda, as como el acompaamiento educativo a las poblaciones desplazadas y la consolidacin de la red educativa de Fe y Alegra en el Chad, entre otros. Nos gustara destacar tambin el taller de trabajo llevado a cabo en Loiola junto a representantes del Servicio Jesuita a Refugiados en las regiones donde colaboramos (Colombia, Chad y Grandes Lagos), que tuvo como objetivo la mejora de la eficacia en los proyectos humanitarios que acompaamos.

Asia
India
Desde ALBOAN hemos venido apoyando procesos de fortalecimiento de la sociedad civil e iniciativas para impulsar la equidad de gnero. Trabajamos junto a diferentes organizaciones de dalits (poblacin de castas bajas que siguen padeciendo prcticas de intocabilidad), adivasis (poblacin indgena), mujeres y manual scavengers (recogedores de basura) para mejorar sus capacidades de participacin social y poltica, facilitar apoyo legal y denunciar la vulneracin de sus derechos. En el estado de Gujarat se han reforzado las estrategias de educacin y de empoderamiento de grupos excluidos para la gobernanza democrtica, como la mujeres marginadas en los slums de las grandes ciudades y en amplias zonas rurales, la juventud excluida por pertenecer a minoras, las familias migrantes y grupos de zonas de pocos recursos. Asimismo, se contina con el programa para garantizar la aplicacin efectiva del derecho a la alimentacin y se est reforzando el mbito de la educacin medioambiental para el uso de energas alternativas. En el estado indio de Tamil Nadu ALBOAN apoy la celebracin en la ciudad de Madurai de un congreso estatal sobre las causas de la opresin de las mujeres viudas y abandonadas en la India.

Sur

Centroamrica
Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua y Hait
En Guatemala ALBOAN acompaa la creacin de grupos de mujeres indgenas y jvenes que se organizan para la defensa de sus derechos. Apoyamos tambin proyectos que buscan garantizar el derecho a una educacin de calidad e iniciativas para mejorar la insercin socio-laboral de jvenes en situacin de exclusin en zonas rurales y urbanas. En Nicaragua y El Salvador impulsamos iniciativas de desarrollo econmico y productivo que, adems de garantizar la seguridad alimentara de la poblacin, favorezcan el protagonismo de las comunidades campesinas y de las mujeres en la toma de decisiones sobre el desarrollo. Junto a las organizaciones aliadas de Guatemala y Honduras impulsamos iniciativas para dar voz a los sectores excluidos de la sociedad, de manera que desarrollen la capacidad de crear propuestas, de comunicarlas y de incidir en la construccin de polticas pblicas que respondan a las necesidades reales de la poblacin. Adems, a nivel regional seguimos apoyando proyectos de formacin ciudadana para jvenes y acompaando a la red jesuita de servicio a personas migrantes, de manera que podamos ir construyendo una nueva cultura de paz y convivencia en Centroamrica. En Hait, dos aos despus del terremoto, continuamos apoyando a travs de la red Xavier los esfuerzos de las organizaciones jesuitas en la isla por mejorar la situacin educativa en el pas.

Sudamrica
Per, Colombia y Venezuela
En Per, el gran capital que est detrs del milagro peruano presiona para seguir impulsando un crecimiento basado en proyectos mineros, de hidrocarburos y de generacin de electricidad en manos de inversin extranjera. Por otro lado, la creciente brecha de desigualdad que vive el Per exige una mayor presencia institucional y unos servicios sociales de calidad que permitan a una mayora de la poblacin beneficiarse del crecimiento econmico del pas. El conflicto armado que vive Colombia provoca que sea el segundo pas del mundo con mayor nmero de personas desplazadas internas. La reciente aprobacin de una ley para la atencin de las victimas y la restitucin de sus tierras refleja la importancia que alcanza este tema en la agenda poltica del gobierno. Sin embargo la nueva ley presenta importantes lagunas y no est del todo claro que existan recursos suficientes para atender y reparar a todas las vctimas. La llegada a Venezuela de poblacin con necesidad de proteccin internacional sigue creciendo en un goteo permanente, pero son pocas las personas que solicitan refugio. Los datos de reconocimiento del estatuto de refugiado tampoco son alentadores. Existen dificultades para acceder al procedimiento y una gran cantidad de solicitudes son denegadas.

Norte
Trabajo en centros educativos
2011 ha sido un ao de consolidacin de algunas de nuestras propuestas educativas, lo que nos ha permitido tener una colaboracin ms estrecha con diferentes centros educativos con los que ya venamos trabajando. En esa lnea, hemos seguido asesorando a los centros educativos a la hora de trabajar la educacin para el desarrollo, tanto en su programacin anual como en el aula, as como ofreciendo formacin a educadoras y educadores. Tambin hemos continuado ofertando nuestras diferentes propuestas de implicacin, como la Campaa Mundial por la Educacin o nuestra propuesta pedaggica Un cole en una tienda de campaa, a la que este ao se sumaron cinco colegios. cio de formacin para la solidaridad Munduko Txokoa (en Bizkaia y Gipuzkoa) y una Ventana al Mundo (en lava y Navarra), en el que este ao han participado cerca de 1.450 personas.

Campaas y movilizaciones
Con el lema La educacin no es un cuento. Por los derechos de las nias y las mujeres, la Semana de Accin Mundial por la Educacin moviliz al profesorado y a miles de nios y nias de diferentes centros escolares de Euskadi y Navarra. Adems, a travs de nuestra participacin en la coordinadora de ONGD de Euskadi seguimos apoyando la campaa Pobreza Cero, que busca presionar a los gobiernos para lograr el cumplimiento de los Objetivos del Milenio. En la misma lnea, trabajamos por lograr que los ayuntamientos del Pas Vasco y Navarra firmen el Pacto contra la pobreza. El 17 de octubre, Da Internacional para la Erradicacin de la Pobreza, convocamos movilizaciones contra de la pobreza en Bilbao, Donostia y Vitoria. Nuestra apuesta por el Comercio Justo se ha canalizado a travs de nuestra participacin en Kidenda y con la presencia en diferentes ferias, en las que a travs de la venta de productos de Comercio Justo tratamos de acercar esta manera de consumo alternativo a la poblacin.

Formacin y grupos colaboradores


Este ao han sido 30 los grupos colaboradores a los que hemos acompaado en el Pas Vasco y Navarra. Como novedad, este ao hemos organizado una serie de encuentros entre el profesorado de Pas Vasco y Navarra y un grupo de Colombia, con el objetivo de elaborar un manual para educadoras y educadores que trabajan la formacin del voluntariado en sus centros. Asimismo, hemos continuado con el espa-

Norte

Voluntariado
En 2011 contamos con 91 personas voluntarias, que desarrollan distintas tareas en nuestras cuatro sedes. Trimestralmente hemos llevado a cabo diferentes encuentros formativos con el voluntariado y a finales de ao celebramos el primer encuentro de la familia ALBOAN. En el Sur, nuestra propuesta de voluntariado se canaliza a travs del programa de voluntariado internacional VOLPA (Voluntariado Pedro Arrupe). Este ao participaron ocho personas en periodo inicial de formacin. Asimismo, en 2011 hemos editado unos cuadernos de trabajo dirigidos a las personas encargadas de la formacin de las personas voluntarias internacionales.

junto a la Fundacin Ellacura la investigacin El desarrollo que queremos. Visiones desde los colectivos de personas inmigrantes en la CAPV. Presentamos tambin las publicaciones El desarrollo alternativo por el que trabajamos. Aprendizajes desde la experiencia, La participacin clave del desarrollo. Cuatro experiencias de participacin ciudadana y La descentralizacin de Per: espacio para la participacin de la sociedad civil?. En julio presentamos el informe Foto panormica de la cooperacin internacional y en noviembre la nueva metodologa para la incidencia social Cambia las decisiones.

Trabajo en red
En la Coordinadora de ONGD estatal participamos en el grupo de trabajo de incidencia poltica y en el de seguimiento del cdigo de conducta. Adems nos sumamos a la coalicin pro-acceso, que impulsa iniciativas de transparencia y acceso a la informacin. En la Coordinadora de Euskadi participamos en el Consejo de Cooperacin, en la Junta de Gobierno y en los equipos de trabajo de Incidencia Poltica y Campaas y Movilizacin Social, mientras que en la de Navarra ocupamos la presidencia. A nivel europeo participamos en la red EURAC, en el grupo de trabajo de financiacin para el desarrollo de la red CIDSE y en la Red Xavier. Junto a Entreculturas presentamos el estudio Polticas de control migratorio y de cooperacin al desarrollo entre Espaa y frica Occidental y

Espacios de discusin y reflexin


Junto a la Fundacin Ellacura organizamos las jornadas Migracin y Desarrollo: visiones y retos para las polticas pblicas. En septiembre celebramos las jornadas Educacin para una ciudadana global. Soando con los pies en la tierra y en noviembre las jornadas Toma los datos, toma la calle y cambia las decisiones. En 2011 se puso en marcha la comunidad de aprendizaje para el desarrollo alternativo COMPARTE (compartedesarrollo.wordpress.com), en la que ALBOAN asume la co-coordinacin, y estrenamos el blog Invernadero de experiencias alternativas (invernaderoexperiencias.wordpress.com).

Informe econmico 2011


El ejercicio de 2011 ha finalizado con un equilibrio presupuestario entre los ingresos y gastos de la entidad. El volumen de actividad de ALBOAN disminuye apenas un 1% con respecto a 2010 y alcanza un total de 10.476.287. Conseguimos prcticamente mantener la cifra de presupuesto global gestionado gracias a los fondos pblicos recibidos, que este ao suponen el 54% de los ingresos totales. Estas cifras no representan una tendencia a corto plazo, ya que una parte relevante de esta partida procede de convocatorias publicas de aos anteriores, y los graves recortes a la financiacin de la cooperacin internacional nos hacen prever descensos en la aportacin pblica de futuros aos. Seguimos trabajando en acciones de captacin de fondos privados que han logrado que la financiacin privada procedente de personas y entidades donantes y socias descienda apenas un 3,5% con respecto a 2010 y sume 3.083.137. Al igual que en aos anteriores, este descenso afecta principalmente a las donaciones puntuales, ya que las aportaciones peridicas de nuestros socios y socias continan creciendo y ascienden a 707.360,05 (un 23% del total de donaciones privadas). Gastos en Cooperacin Internacional por sectores 2011 Gastos por reas 2011
6,42% 3,01% 4,90% 2,0% 18,1% Cooperacin Internacional Educacin y Voluntariado Accin Poltica y Redes Comunicacin Gestin 28,5%
4,63%

41,6%

9,9%

81,04%

Educacin Produccin y comercializacin

Derechos Humanos Empoderamiento Otros

Gastos en Cooperacin Internacional por zona geogrfica 2011


26,08% 23,99%

27,40%

Nuestras cuentas han sido auditadas por Zubizarreta Consulting S.L y el informe completo se encuentra disponible en nuestra pgina web. Asimismo, ALBOAN se ha sometido de manera voluntaria al anlisis de los Principios de Transparencia y Buenas Prcticas promovido por la Fundacin Lealtad y a la revisin sobre el cumplimiento de la Herramienta de Indicadores de Transparencia y Buen Gobierno impulsada por la Coordinadora de ONG para el Desarrollo de Espaa.Para ampliar informacin puede acercarse a nuestras sedes o consultar nuestra pgina web.

22,53%
El presente documento es un extracto de la Memoria 2011 de ALBOAN. Si desea conocer el documento completo, tanto en euskera como en castellano, puede consultarlo a travs de nuestra pgina web (www.alboan.org).

Sudamrica Asia

frica Centroamrica

Direcciones
Pamplona
Avenida Baraain 2 31011 Pamplona Tel.: 948 231 302 Fax: 948 264 308 alboanna@alboan.org

Bilbao
Padre Lojendio 2, 2 48008 Bilbao Tel.: 944 151 135 Fax: 944 161 938 alboanbi@alboan.org

San Sebastin
Ronda 7, 4 I 20001 San Sebastin Tel.: 943 275 173 Fax: 943 320 267 alboangi@alboan.org

Vitoria-Gasteiz
Monseor Estenaga 1 01002 Vitoria Tel.: 945 202 676 Fax: 945 202 676 alboanar@alboan.org

FUNDACIN PARA EL DESARROLLO SOLIDARIO ELKARREN GARAPENERAKO FUNDAZIOA


Herrien arteko elkartasunaren alde lan egiten duen Fundazioa da ALBOAN. Jesulagundiak sortu eta bultzatzen du.

ALBOAN

www.alboan.org

Presentacin
Pasioa, esker ona eta konpromisoa
Ongi etorri ALBOANeko 2011ko jarduera- eta ilusio-memoriara. Joandakoarekin, ametsez eta proiektuez betetako 17 urte izan dira. Batzuek arrakasta handia izan dute; beste batzuek, ez hain handia, baina balio izan dute denontzako justizia eta giza garapena elkarrekin lortzeko bidean lagun asko elkarrengana hurbiltzeko eta adiskidetasun- eta konplizitate-loturak sortzeko. Lan honetan gure aurretik aritutakoekin dugun zor handia aitortu nahiko nuke lerro hauetan, betiere gure ondoan izan ditugulako eta orain garena izaten lagundu gaituztelako. Eskerrik asko, bihotz-bihotzez, gure erakunde aliatu guztiei, haien eskutik ikasi baikenuen kooperazioa egiteko behar dugun estilo propioa. Halaber, eskerrik asko misioetako lehengo idazkaritzei, hamarkadetan zehar haiek eratu baitzuten euskal eta nafar gizarteek Indian eta Latinoamerikan baztertutako jendearekin duten konpromisoa. Ziurgabetasun-une hauetan, non ematen baitu ezer ez dela izango lehenago bezala, oihartzun handia dute haien hitzek eta ekintzek; pertsona horiek jakin dute hamarkadetan zehar norabideari eusten, egoera ekonomiko txarretan, etorkizunarekiko ziurgabetasuna zegoenean, baita beren bizitza arriskuan zegoenean ere. Eta norabide hori gure munduko baztertuenenganako pasioa besterik ez da. Pasio horrek mugiarazi gaitu eta mugiarazten gaitu mundu osoan baztertutako pertsonekin konprometitzeko, beren eskubide eta betebeharren jakitun beren bizitzaren jabe bihur daitezen; haiekin batera mundu berri bat eraikitzeko harriak jartzeko ere mugiarazten gaitu; mundu horretan, planetako guztion ongiak nahitaez luxu gutxikoak eta solidarioak izan behar luke helburu nagusia elkarrekin bizi dugun ekonomia, politika eta kultura soziala orientatzeko. Arazoak eta frustrazioak gorabehera, pasioa esker on izugarriz bizi dugu, pertsona horiek ezagutzeko, haiekin kolaboratzeko eta haiengandik ikasteko aukera dugulako. Orrialde hauetan, jarduera eta proiektu asko aurkituko dituzu, bai Hegoaldean, bai Euskadin eta Nafarroan. Baina memoria honetako gauzarik garrantzitsuena ez dira zifrak eta proiektuak, horien atzetik dauden pasio, esker on eta konpromiso guztia baizik.

Jos Ignacio Eguizbal ALBOANeko Zuzendaria

Aurkezpena

Ahaleginak merezi du
2011. urtea krisialdiaren kolore ilunez tindatuta dago, eta gure inguruko arlo guztietan zabaltzen dute beren eragina. Gero eta ahots gehiagok jartzen dute zalantzatan gure lanaren eraginkortasuna, eta justifikatu egiten dituzte txirotutako herrialdeekiko elkartasuna gauzatzeko funts publikoetan egiten ari diren murrizketa handiak. Gure erakundea ez dago testuinguru horretatik kanpo, eta, bere jarduera aurrera eramateko, muga eta zailtasun handiak ditu. Hala ere, ALBOAN eko familia osoaren konpromiso-maila handiari esker, 2010. urtekoaren antzeko bolumen bati (10,5 milioi euro) eutsi ahal izan diogu. Jarraian, lortutako fruituetako batzuk azpimarratuko ditugu: Hegoaldeko 123 erakunderi ematen diegu laguntza (29 Afrikan, 40 Asian eta 54 Latinoamerikan), eta horiek 250 proiektu ari dira aurrera eramaten; helburuen % 94,6 bete dute. Haien lanari esker, ia 840.000 pertsonak (% 46 emakumeak) hobetu dute beren bizi-maila. tugu (71 emakume eta 48 gizon), 32 talde kolaboratzaile eta 32 enpresa laguntzaile. Kanpo-diagnostiko bat egin ondoren, genero-berdintasuna hobetzeko asmoa duen I. Berdintasun Plana 2012-2015 sortu dugu; Hegoaldean egiten ditugun ekintzak nahiz gure inguruko hurbilekoak hartzen ditu, ALBOAN bera barne. Merezi izan du denon artean ahalegindu izana. Hala ere, finantziazio publikoaren murrizketa handiak eta pribatuaren gutxitzea direla eta, ezin izango diogu jarduera-maila horri eutsi. Ekarpen pribatuek, aurten, %3,5 egin dute behera, bereziki unean uneko emaitzen gutxitze nabariarengatik. Gutxitze hori aldizkako bazkide-kopuruaren gehitzearekin konpentsatu da; horiek beren konpromisoa zintzoki berretsi eta 2.900etik gora dira dagoeneko.

Gure hezkuntza-jarduerak handitzen jarraitzen du: 976 irakaslek, 116 eskolatan, erabiltzen dituzte gure materialak beren ikasgeletan; ho- Eginkizuna Garapenerako lankidetzan lan egiten duen Jesusen Lagundiren GKEa gara Loiola Prorrek % 78ko gehikuntza dakar. Gainera, gure bintzian. Kristau espiritualtasun batetik, Iparralheziketa-ikastaroetako etortze-mailari eutsi deko eta Hegoaldeko pertsona eta erakundeen diogu (3.320 lagun). borondateak eta ahaleginak batzen ditugu, giza Gure gizarte-oinarriaren sostengua handitu garapenarekin konprometituta dagoen hiritartaegin da. 119 boluntario eta kolaboratzaile disuna eragiteko, iraunkorra eta pertsona guztiek berdintasun baldintzetan eskura dezaketena.
Eginkizunaz gain, gure web-orrialdean gure ikuspegia, baloreak eta 2009-2013 Plangintza Estrategikoa aurkituko dituzu.

Hegoalde
Afrika
Kongoko E. D., Burundi, Ruanda eta Txad
2011n, ALBOANek ahalegin berezi bat egin nahi izan du Aintzira Handien eskualdean lekualdatutako pertsonen ondoan egoteko, Errefuxiatuentzako Jesuiten Zerbitzuaren bidez. Aipatzekoa da, besteak beste, hezkuntza formala sustatzeko programa handi bat sortu izana; programak emakumeak alfabetatzea eta Masisi eskualdean (Ipar Kivu, KED) lekualdatutako pertsona ahulenei arreta ematea ere bultzatzen du. Beste alde batetik, aurreko urteetan hasitako prozesuak babesten ari gara, hala nola garapen sozioekonomikorako zenbait programa batez ere, nekazaritza-mugimendu kooperatiboekin batera KEDn, Burundin eta Ruandan, eta, Txaden, lekualdatutako jendearentzako hezkuntza-laguntza ematen ari gara eta Fe y Alegra hezkuntza-sarea sustatzen, besteak beste. 2011n zehar nabarmendu nahi genuke Loiolan egindako mintegia. Errefuxiatuentzako Jesuiten Zerbitzuaren ordezkariekin batera egin genuen (Kolonbiakoak, Txadekoak eta Aintzira Handietakoak), eta babesten ditugun proiektu humanitarioen eraginkortasuna hobetzea zuen helburu.

Asia
India
Gizarte zibila indartzeko prozesuak eta genero-zuzentasuna bultzatzeko hainbat ekimen babestu izan ditu ALBOANek urtean zehar. Zenbait dalit (beheko kastak; oraindik ere ukiezintasunaren ondorioak pairatzen dituztenak), adivasi (indigenak), emakume eta zabor-biltzaile talderekin batera ari gara lanean, beren parte-hartze sozial eta politikorako gaitasunak hobetzeko, lege-babesa errazteko eta eskubideen urraketa salatzeko. Hala, zenbait erakunderen lana helburu komun bati lotzen zaio: giza garapen iraunkor eta pertsona guztientzakoaren alde konpromisoa hartzen duen herritar multzo bat sortzea. Hala, Gujarat estatuan, hezkuntza- eta ahalduntzeestrategiak indartu dira, gobernantza demokratikotik baztertuta dauden taldeentzat, hala nola hiri handietako slumetan eta nekazaritza-zonalde askotan bizi diren emakume baztertuentzat, gutxiengoen parte izateagatik baztertuta dauden gazteentzat, emigratu duten familientzat eta baliabide urriko zonaldetako taldeentzat. Halaber, elikatze-eskubidea egiatan betetzen dela bermatzeko programarekin jarraitu da, eta ingurumen-hezkuntzaren arloa sendotzen ari da, energia garbiak erabil daitezen. Tamil Nadu estatuan, ALBOANek Madurai hirian egindako estatu-kongresu bat babestu zuen, non emakume alargun eta abandonatuen zapalkuntzaren kausak landu baitziren.

Hegoalde

Erdialdeko Amerika
Guatemala, El Salvador, Honduras, Nikaragua eta Haiti
Guatemalan, emakume eta gazte indigenen taldeak sortzen laguntzen ari da ALBOAN, beren eskubideak defenda ditzaten. Kalitatezko hezkuntzarako eskubidea bermatzen duten proiektuak ere babesten ditugu, baita landa-eta hiri-eremuetan baztertuta dauden gazteak gizartean eta lan-munduan txertatzen laguntzeko ekimenak ere. Nikaraguan eta El Salvadorren, ekonomia- eta ekoizpen-garapenerako ekimenak bultzatzen ditugu, biztanleen elikadura-segurtasuna bermatzeaz gain garapenari buruzko erabakietan nekazaritza-komunitateen eta emakumeen protagonismoa sustatzen dutenak. Guatemalako eta Honduraseko erakunde aliatuekin batera, gizartean baztertuta dauden sektoreei ahotsa emateko ekimenak sustatzen ditugu, hala, proposamenak sortzeko eta zabaltzeko gaitasuna gara dezaten eta biztanleriaren egiazko beharrei erantzuteko politika publikoak sortzean eragina izateko ahalmena eskura dezaten. Eskualde mailan gazteentzako herritar-hezkuntzarako proiektuei laguntza ematen jarraitzen dugu eta migratu dutenentzako jesuiten zerbitzu-sareari babesa ematen, halako eran non, Erdialdeko Amerikan, bake- eta bizikidetza-kultura berri bat eraikiz joan baikaitezke. Haitin, lurrikara izan eta handik bi urtera, uharteko jesuiten erakundeek herrialdeko hezkuntza-egoera hobetzeko egiten dituzten ahaleginak babesten jarraitzen dugu, Xavier sarearen bidez.

Hego Amerika
Peru, Kolonbia eta Venezuela
Perun, Peruko mirariaren atzetik dagoen kapital handiak presionatu egiten du hazkundemota jakin bat sustatzen jarraitzeko: atzerritar inbestitzaileen eskuetan dauden meatzaritzaproiektuak, hidrokarburo-proiektuak eta argindarra sortzekoak. Beste alde batetik, gero eta handiagoa den desberdintasun-tarteak instituzioen presentzia handiagoa eskatzen du, eta kalitatezko gizarte-zerbitzuak ere bai, biztanleriaren gehiengoak herrialdearen hazkunde ekonomikoari etekina atera diezaion. Kolonbiak bizi duen gatazka armatua dela eta, munduko herrialdeen artean, bigarrena da barne-desplazatuen kopuruari dagokionez. Onartu berri den biktimak artatzeko eta beren lurrak bueltatzeko legeak ongi erakusten du zer-nolako garrantzia duen gai horrek gobernuaren agenda politikoan. Hala ere, lege berriak hutsune nabarmenak ditu, eta ez dago erabat garbi biktima guztiak artatzeko eta haiei ordaina emateko nahikoa baliabide dagoen. Venezuelara, nazioarteko sostengua behar duen gero eta jende gehiago iristen ari da, baina gutxik eskatzen dute babesa. Errefuxiatu-estatutua onartzeari buruzko datuak ere ez dira adoretzeko modukoak. Badira zailtasunak prozedura abiarazteko, eta eskaera asko eta asko ukatu egiten dira.

Iparralde
Ikastetxeekin egindako lana
2011n, gure hezkuntza-proposamen batzuk finkatu egin dira, eta, horri esker, lankidetza estuagoa lortu ahal izan dugu lehenago ere gurekin lanean ari ziren zenbait ikastetxerekin. Ildo horretan, ikastetxeei garapenerako hezkuntza lantzeko aholkua ematen jarraitu dugu, programazioan nahiz gelan bertan lantzeko. Halaber, hezitzaileentzako prestakuntza ematen segitu dugu. Bestetik, gure inplikazio-proposamenak eskaintzen jarraitu dugu, hala nola Hezkuntzaren aldeko Mundu Kanpaina eta Eskola bat kanpadenda batean izeneko gure proposamen pedagogikoa; azken proposamen horrekin, bost ikastetxek egin zuten bat. Munduko Txokoa (Bizkaia eta Gipuzkoan) eta Una Ventana al Mundo (Araban eta Nafarroan) gunearekin jarraitu dugu. Aurten 1.450 lagun inguru hartu dute parte gure prestakuntzaprograma horietan.

Kanpainak eta mobilizazioak


Hezkuntza ez da kontu merkea. Neskatoen eta emakumeen eskubideen alde lelopean, Hezkuntzaren aldeko Nazioarteko Asteak Euskadiko eta Nafarroako hainbat zentroetako irakasle eta milaka haur mobilizatu zituen. Era berean, Euskadiko GGKEn koordinakundean dugun partaidetzaren bidez, Zero Pobrezia kanpaina sustatzen jarraitu dugu. Haren bitartez, gobernuei presioa egin nahi zaie Milurtekoaren Helburuak bete daitezen. Ildo berean, lanean ari gara Euskal Autonomia Erkidegoko eta Nafarroako udalek Pobreziaren Kontrako Hitzarmena sina dezaten. Urriaren 17an, Pobrezia Desagerrarazteko Nazioarteko Egunean, pobreziaren kontra mobilizatzera deitu genien herritarrei, beste urte batez, Bilbon, Donostian eta Gasteizen. Bidezko Merkataritzaren aldeko gure apustua Kidendaren bidez bideratu dugu. Era berean, hainbat feriatan parte hartu dugu gure boluntarioekin, eta, han, Bidezko Merkataritzako produktuak salduz, kontsumo alternatibo mota hori herritarrengana hurbiltzen saiatu gara.

Prestakuntza eta talde kolaboratzaileak


Aurten 30 talde kolaboratzaileren ondoan izan gara Euskal Autonomia Erkidegoan eta Nafarroan. Jatorri oso desberdinetakoak ziren, hala nola ikastetxeetako boluntario-taldeak, gazteen aisialdi-taldeak, parrokietako zenbait talde, adinduen egoitzak edo gizarte-etxeak, eta helduentzako hezkuntza-zentroak. Berritasun gisa, aurten zenbait topaketa antolatu ditugu Euskal Autonomia Erkidegoko eta Nafarroako irakasleekin eta Kolonbiako talde batekin, beren ikastetxeetan boluntarioak prestatzen dituzten hezitzaileentzako eskuliburu bat egiteko asmoz. Era berean,

Iparralde

Boluntarioak
2011n, 91 boluntario izan ditugu gure lau egoitzetan, mota desberdinetako lanak egiten. Hiruhilabeteko guztietan prestakuntza-topaketak egin ditugu boluntarioekin, eta urte bukaeran ALBOANeko familiaren lehen topaketa egin genuen. Hegoalderako boluntarioen proposamena VOLPA (Voluntariado Pedro Arrupe) boluntarioen nazioarteko programaren bitartez bideratzen da. Aurten 8 lagunek hartu zuten parte VOLPA prestakuntzaren lehen zatian. Halaber, zenbait lan-koaderno argitaratu ditugu nazioarteko boluntarioen prestakuntzaren ardura duten lagunentzat.

tikak izeneko ikerketa aurkeztu genuen, eta Ellacura Fundazioarekin batera, Nahi dugun garapena. EAEko etorkinen taldeen ikuspegia izeneko ikerketa. Halaber, Garapen alternatiboa, gure lanaren helburu. Eskarmentutik ikasitakoak,Partehartzea, garapenerako gakoa. Herritarren parte-hartzearen lau adibide eta Peruko deszentralizazioa: gizarte zibilak parte hartzeko gunea? izeneko argitalpenak plazaratu genituen. Uztailean, Nazioarteko kooperazioaren argazki panoramikoa izeneko txostena aurkeztu genuen, eta azaroan, gizartean eragiteko metodologia berri bat, Aldatu erabakiak izenburupean.

Sare-ikerketa eta sare-lana


Estatuko GGKEen Koordinakundean bi lan-taldetan ari gara, hain zuen ere, politikan eraginkortasuna lortzeko xedea duen taldean eta jokaera-kodeari jarraipena egiteko taldean. Horrez gain, 2011n, ALBOAN informazioarekiko gardentasuna eta informazioa eskuratzearen aldeko koalizioan sartu zen. Euskadiko GGKEen Koordinakundearen barruan, Kooperazio-Kontseiluan eta Gobernu-Batzordean parte hartzen dugu, baita Politikan Eragiteko eta Kanpainetarako eta Gizarte-Mobilizazioetarako lantaldeetan ere. Nafarroan, ALBOAN GGKEen Koordinakundeko lehendakaritzan dago. Europari dagokionez, EURAC sareko kideak gara, baita CIDSE sarea garatzeko finantziazioa lortzeko lan-taldeko eta Xavier Sareko kideak ere. Entreculturasekin batera, Migrazioaren kontrolerako politikak eta Espainiaren eta Mendebaldeko Afrikaren arteko garapen-kooperaziorako poli-

Eztabaidarako eta gogoetarako guneak


Otsailean, Migrazioa eta Garapena: politika publikoetarako ikuspegiak eta desafioak izeneko jardunaldiak antolatu genituen Ellacura Fundazioarekin batera. Irailean, Herritartasun globalerako hezkuntza. Hankak lurrean ametsetan izeneko jardunaldiak egin genituen, eta azaroan, Hartu datuak, hartu kalea eta aldatu erabakiak jardunaldiak. 2011n, garapen alternatiborako COMPARTE izeneko hezkuntza-komunitatea jarri zen martxan. Komunitate birtual horretan (compartedesarrollo.wordpress.com), ALBOANek ko-koordinazioa egiten du. Urte honetan ere Invernadero de experiencias alternativasizeneko bloga (invernaderoexperiencias.wordpress. com) estreinatu genuen.

2011ko ekonomia-txostena
Gastuak, sektoreka 2011 Erakundearen sarrera eta gastuen arteko aurrekontu-orekarekin bukatu da 2011ko ekitaldia. ALBOANen jarduera-bolumena % 1 eskas gutxitu da, 2010ekoaren aldean, eta, guztira, 10.476.287 -ra iritsi da. Jasotako funts publikoei esker, kudeatutako aurrekontu globalaren kopuruari eustea lortu dugu ia-ia, urte horretan diru-sarrera guztien % 54 izan baitira. Zifra horiek ez dute adierazten epe motzeko joera bat, kontu-sail horren zati handi bat aurreko urteetako deialdi publikoetatik baitator, eta instituzio publikoek nazioarteko kooperazioaren finantziazioan egindako murrizketa larriek aurreikusarazten digute datozen urteotan ekarpen publikoen bolumena gutxitu egingo dela. Funts pribatuak erakartzeko ekintzetan lanean jarraitzen dugu, eta, horri esker, pertsona eta erakunde emaile eta bazkideetatik datorren finantzazio pribatua % 3,5 eskas jaitsi da. Aurreko urteetan bezala, jaitsiera horrek unean uneko emaitzak ukitzen ditu nagusiki, gure bazkideen aldizkako ekarpenek handitzen jarraitzen baitute, eta 707.360,05 izan dira (emaitza pribatu guzien % 23). Gastuak, arloka 2011
% 6,42 % 3,01 % 4,90 % 4,63 % 81,04 % 18,1 Nazioarteko Elkarlana Hezkuntza eta Boluntariotza Eragintza Politikoa eta Sareak Komunikazioa Kudeaketa % 9,9 % 2,0 % 28,5 % 41,6

Hezkuntza Ekoizpena eta merkaturatzea

Giza eskubideak Jabekuntza Beste batzuk

Gastuak, eremu geografikoka 2011


% 26,08 % 23,99

Zubizarreta Consulting S.L.k ikuskatu ditu gure kontuak. Gure web-orrian duzue txosten osoa. Bestalde, ALBOANek bere borondatez egin ditu Lealtad Fundazioak sustatzen dituen Gardentasunaren eta Jardunbide Egokien Printzipioen analisiak, eta baita Garapenerako GKEen Espainiako Koordinadorak bultzatutako Gardentasuna eta Gobernu Onaren Adierazleen Tresna ere. Informazio gehiago nahi izanez gero, etorri gure egoitza batera edo begiratu gure web-orria.

% 27,40

% 22,53
Dokumentu hau ALBOANen 2011ko urteko txostenaren laburpena da. Dokumentua osorik irakurri nahi izanez gero, gure web-gunean (www.alboan.org) kontsultatu dezakezu.

Hego Amerika Asia

Afrika Erdialdeko Amerika

Helbideak
Iruea
Baraain etorbidea, 2 31011 Iruea Tel.: 948 231 302 Faxa: 948 264 308 alboanna@alboan.org

Bilbo
Aita Lojendio kalea 2, 2 48008 Bilbo Tel.: 944 151 135 Faxa: 944 161 938 alboanbi@alboan.org

Donostia
Ronda kalea, 4, 4.ezk. 20001 Donostia Tel.: 943 275 173 Faxa: 943 320 267 alboangi@alboan.org

Gasteiz
Monseor Estenaga 1 01002 Gasteiz Tel.: 945 202 676 Faxa: 945 202 676 alboanar@alboan.org

También podría gustarte